Förberedning inför utställning med Ester - Pälsen

Var på en utställning med Ester i våras (2015) och den största förberedelsen med just samojed är pälsfixet som måste göras helst någon dag innan utställningen så att pälsen hinner återfå en del av sitt naturliga ''fettlager''.
 
Så till en början borstar jag genom hela pälsen noga och grundligt, det gör det lättare senare och det blir mindre hår i avloppet. Detta kommer att ta ett tag så se till att hunden är rastad och att du står/sitter skönt. Jag brukar alltid ha mina hundar liggande då jag borstar dom. Bortar alltid medhårs då hundarna inte gillar mothårs.
Ut och lek, göra behov och springa av sig lite.
Sen in i duschen, detta är inte av någon av mina hundar uppskattat men inte heller hatat vilket gör det helt okej för mig att göra. Att blöta och schamponera eftersom istället för allt på en gång fungerade bäst för oss. Jag tvättar alltid huvudet enskilt och väldigt snabbt för det uppskattas inte.
(bilden är inte från utställningstillfället utan inför en operation)
Sen är det handdukstorkning som gäller, rufsa inte till pälsen nu för det blir inte roligt utan krama mer ur vattnet och dra handduken medhårs.
Sen brukar jag ha lite vila ut och göra behov, MED koppel och halsband. Det blir inte kul att komma in med en brun hund efter det här.
Sen kommer vi till föningen. Eftersom jag redan borstat och inte rufsta till pälsen så borstar jag bara om det har trasslat ihop sig någonstans. Var noga med att det blir torrt överallt som att det inte blir några exem. Vid det här stadiet är både är båda ganska less så håll ut och belöna mycket. Det blir värt det i slutet. Eftersom jag borstar medhårs fönar jag mothårs, det blir fluffigt och det känns som att det blir snabbare torrt.
Sen är det koppel och halsband till utställningen är klar.
 
Det jag skrivit ovan är hur jag gör med mina hundar och vad jag tycker fungerar för oss. Och det är ingen kritik mot någon som gör annorlunda.
 
 
Om Ester, Om hundträning, Tips | |
Upp